ChatGPT in het Nederlands
ChatGPT Nederland Community

Google Richt Team op voor AI-Simulaties

Google DeepMind heeft plannen aangekondigd voor een nieuw team dat zich richt op AI-modellen die de fysieke wereld kunnen simuleren. Onder leiding van voormalig OpenAI-medewerker Tim Brooks, zal het team werken aan het schalen van deze modellen naar nieuwe hoogten en innovatieve toepassingen mogelijk maken.
Google richt team op voor AI-simulaties

Nieuw team bij Google DeepMind

Google heeft via een bericht van Tim Brooks, voormalig co-lead bij OpenAI, aangekondigd dat het een nieuw team opricht binnen Google DeepMind. Dit team zal zich concentreren op het ontwikkelen van AI-modellen die de fysieke wereld kunnen simuleren. Brooks gaf aan dat DeepMind ambitieuze plannen heeft om generatieve modellen te bouwen die nieuwe mogelijkheden voor simulatie en visualisatie bieden.

Samenwerking met bestaande teams

Volgens de vacaturelinks die Brooks deelde, zal het nieuwe team samenwerken met andere belangrijke Google-projecten, zoals Gemini, Veo en Genie. Gemini is de toonaangevende AI-serie van Google voor beeldanalyse en tekstopwekking, terwijl Veo zich richt op video-generatie. Genie is daarentegen bedoeld voor het simuleren van games en 3D-omgevingen in real time.

Focus op schaalbaarheid en real-time generatie

Een belangrijk doel van het team is om modellen te ontwikkelen die kunnen worden geschaald naar het hoogste niveau van computerkracht. Daarbij wordt speciale aandacht besteed aan real-time interactieve generatie en het integreren van deze modellen met bestaande multimodale systemen zoals Gemini. Hiermee wil Google DeepMind nieuwe toepassingen realiseren, variërend van visueel redeneren tot interactieve entertainment en robotica-training.

Wereldmodellen in opkomst

Niet alleen Google zet in op wereldmodellen. Ook startups zoals Odyssey en onderzoekers van World Labs werken aan vergelijkbare technologieën. Zij hopen dat wereldmodellen in de toekomst ingezet kunnen worden voor de ontwikkeling van interactieve media, zoals videospellen en films, en voor realistische simulaties.

Kritiek uit de creatieve sector

Hoewel de technologische vooruitgang indrukwekkend is, heerst er gemengde feedback in de creatieve sector. Een recent onderzoek door Wired onthulde dat bedrijven als Activision Blizzard AI gebruiken om de productiviteit te verhogen, wat leidde tot zorgen over banenverlies. Een studie uit 2024, in opdracht van de Animation Guild, voorspelt dat tegen 2026 meer dan 100.000 banen in de Amerikaanse film- en animatiesector mogelijk zullen worden verstoord door AI.

Copyrightproblemen

Een ander onopgelost vraagstuk is dat van copyright. Sommige wereldmodellen worden mogelijk getraind met videoclips van game-playthroughs, wat juridische risico’s met zich mee kan brengen. Google stelt dat het volgens de gebruiksvoorwaarden van YouTube toestemming heeft om modellen te trainen met video’s van het platform, maar het is onduidelijk welke video’s precies zijn gebruikt.

GPT Nederlands en de toekomst van AI

De snelle ontwikkeling van AI-technologieën, zoals wereldmodellen en generatieve AI, heeft brede implicaties voor zowel technische als creatieve industrieën. Terwijl bedrijven zoals Google werken aan schaalbare oplossingen, wordt ook gekeken naar de rol van meertalige AI-modellen, waaronder GPT Nederlands, die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan toepassingen in Nederlandstalige markten. Het blijft spannend om te zien hoe deze technologie zich verder zal ontwikkelen en welke nieuwe mogelijkheden dit zal bieden.